Magánszemélyek kommunális adójáról

Magánszemélyek kommunális adójáról

Lakossági tájékoztató - Magánszemélyek kommunális adójáról

Mit kell tudni a magánszemélyek kommunális adójáról általánosságban?

Kommunális adókötelezettség terheli azt a magánszemélyt, aki az Önkormányzat illetékességi területén lakás tulajdonosa vagy haszonélvezője, illetve nem magánszemély tulajdonában álló lakás bérleti jogával rendelkezik. Nem keletkeztet adókötelezettséget az albérleti jogviszony, amikor magánszemélytől bérel valaki lakás-ingatlant (ez esetben a tulajdonos fizeti meg az adót).

Mind az adókötelezettség keletkezéséről (pl.: ingatlanszerzés), mind annak megszűnéséről (pl.: ingatlan eladása) adatbejelentési nyomtatványt kell kitölteni. A nyomtatvány mellé tulajdoni lap másolat, lakásbérleti szerződés, adás-vételi szerződés másolat benyújtása szükséges. Az adatokban történt bármely változásról a hivatal felé adatszolgáltatási kötelezettség áll fenn.

 

Ki fizeti az adót?

Több tulajdonos esetén a tulajdonosok tulajdoni hányadaik arányában fizetik az adót. Több tulajdonos által írásban megkötött megállapodásban dönthetnek úgy is a tulajdonostársak, hogy csak egy személy legyen az adó alanya. Ebben az esetben egy – a tulajdonosok által kiválasztott – személynek (adózónak) lesz megállapítva a magánszemélyek kommunális adója.

Amennyiben az ingatlant haszonélvezeti jog terheli, abban az esetben a haszonélvezeti joggal rendelkező személy fizeti az adót.

 

Mennyi a magánszemélyek kommunális adójának jelenlegi mértéke?

Az adó mértékét a Jánoshalma Városi Önkormányzat helyi adókról szóló rendelete tartalmazza, évi mértéke adótárgyanként 12 000 Ft, az adókedvezményeket a helyi rendelet szabályozza.

 

Hogyan történik a magánszemélyek kommunális adójának bevallása?

Adatbejelentés útján, a magánszemélyek kommunális adójának adatbejelentéséhez (bevallásához) a szükséges nyomtatványok ügyfélfogadási időben a Polgármesteri Hivatal Adóügyi irodájában elérhetők, vagy a honlapon is megtalálhatók és letölthetők: (https://janoshalma.hu/index.php/hu/?option=com_sppagebuilder&view=page&id=166 ). 

Az adatbejelentési (bevallási) határidő a tulajdonszerzést vagy a tulajdonjog megszűnését követő 15 nap.

A kitöltött adatbejelentő lap benyújtható postai úton, személyesen az ügyfélszolgálaton, valamint az „e-Papír” szolgáltatáson keresztül. Az adatbejelentés benyújtása díj- és illetékmentes.

 

 

 

 

Mikortól kell megfizetni az adót?

Az adófizetési kötelezettség mindig a tulajdonszerzést követő év január elsejével indul. Tehát, ha valaki pl. 2022. október 1. napján válik tulajdonossá, akkor a bevallását 2022. október 16. napjáig kell benyújtania és az adófizetési kötelezettsége csak a 2023. január 1. napjától kezdődő adóévtől keletkezik.

További felmerülő kérdés esetén a Hivatal Adóhatósága készségesen áll a lakosság rendelkezésére ügyfélfogadási időben.

Tetszett a cikk? Kérem, ossza meg!

Hírkategóriák

Népszerű hírek

Közösség

Image

+36 77 501 001

polghiv@janoshalma.hu

Lépjen velünk kapcsolatba

Image
H-6440, Jánoshalma, Béke tér 1., Magyarország
Image
A Polgármesteri Hivatal ügyfélfogadási rendje
hétfő: 8:00 - 12:00
13:00 - 16:00
kedd: nincs
szerda: 8:00 - 12:00
13:00 - 17:00
csütörtök: nincs
péntek: 8:00 - 12:00
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Szechenyi 2020 TOP_PLUSZ pályázatok