Lakossági tájékoztató - Magánszemélyek kommunális adójáról
Mit kell tudni a magánszemélyek kommunális adójáról általánosságban?
Kommunális adókötelezettség terheli azt a magánszemélyt, aki az Önkormányzat illetékességi területén lakás tulajdonosa vagy haszonélvezője, illetve nem magánszemély tulajdonában álló lakás bérleti jogával rendelkezik. Nem keletkeztet adókötelezettséget az albérleti jogviszony, amikor magánszemélytől bérel valaki lakás-ingatlant (ez esetben a tulajdonos fizeti meg az adót).
Mind az adókötelezettség keletkezéséről (pl.: ingatlanszerzés), mind annak megszűnéséről (pl.: ingatlan eladása) adatbejelentési nyomtatványt kell kitölteni. A nyomtatvány mellé tulajdoni lap másolat, lakásbérleti szerződés, adás-vételi szerződés másolat benyújtása szükséges. Az adatokban történt bármely változásról a hivatal felé adatszolgáltatási kötelezettség áll fenn.
Ki fizeti az adót?
Több tulajdonos esetén a tulajdonosok tulajdoni hányadaik arányában fizetik az adót. Több tulajdonos által írásban megkötött megállapodásban dönthetnek úgy is a tulajdonostársak, hogy csak egy személy legyen az adó alanya. Ebben az esetben egy – a tulajdonosok által kiválasztott – személynek (adózónak) lesz megállapítva a magánszemélyek kommunális adója.
Amennyiben az ingatlant haszonélvezeti jog terheli, abban az esetben a haszonélvezeti joggal rendelkező személy fizeti az adót.
Mennyi a magánszemélyek kommunális adójának jelenlegi mértéke?
Az adó mértékét a Jánoshalma Városi Önkormányzat helyi adókról szóló rendelete tartalmazza, évi mértéke adótárgyanként 12 000 Ft, az adókedvezményeket a helyi rendelet szabályozza.
Hogyan történik a magánszemélyek kommunális adójának bevallása?
Adatbejelentés útján, a magánszemélyek kommunális adójának adatbejelentéséhez (bevallásához) a szükséges nyomtatványok ügyfélfogadási időben a Polgármesteri Hivatal Adóügyi irodájában elérhetők, vagy a honlapon is megtalálhatók és letölthetők: (https://janoshalma.hu/index.php/hu/?option=com_sppagebuilder&view=page&id=166 ).
Az adatbejelentési (bevallási) határidő a tulajdonszerzést vagy a tulajdonjog megszűnését követő 15 nap.
A kitöltött adatbejelentő lap benyújtható postai úton, személyesen az ügyfélszolgálaton, valamint az „e-Papír” szolgáltatáson keresztül. Az adatbejelentés benyújtása díj- és illetékmentes.
Mikortól kell megfizetni az adót?
Az adófizetési kötelezettség mindig a tulajdonszerzést követő év január elsejével indul. Tehát, ha valaki pl. 2022. október 1. napján válik tulajdonossá, akkor a bevallását 2022. október 16. napjáig kell benyújtania és az adófizetési kötelezettsége csak a 2023. január 1. napjától kezdődő adóévtől keletkezik.
További felmerülő kérdés esetén a Hivatal Adóhatósága készségesen áll a lakosság rendelkezésére ügyfélfogadási időben.